Zo val je op in een stad vol ondernemers
Vaak heeft ‘de tamtam’ als zijn werk gedaan nog voor je start. Maar in een grootstad als Brussel is dat wel even anders. De concurrentie is groot en elke dag rijzen er nieuwe bedrijven en handelszaken uit de grond. Hoe zorg je dat je in die prachtige, bruisende veelheid aan mogelijkheden opvalt voor je klanten? Een woord: originaliteit.
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar deze tips zetten je alvast op weg.
Blijf jezelf
Het is niet omdat strakke, industriële interieurs helemaal hot zijn, dat jij dat ook moet doen. Als je kiest voor een stijl die niet bij je past, val je al snel door de mand. In een creatieve stad als Brussel is authenticiteit echt key.
Dus ga gerust voor een bruine kroeg als dat beter bij je past. Plant een non-alcohol bar midden in de uitgaansbuurt. Laat old school kaartjes drukken met een eigen ontwerp, terwijl iedereen helemaal digitaal gaat. Je zal opvallen omdat je jezelf blijft. In een eigenzinnige stad als Brussel is dat een ongezien voordeel.
Laat je sporen na
Hoe gezellig onze stad ook is, we moeten het durven toegeven: Brussel is groot. Dat is een voordeel, maar ook een nadeel als je naamsbekendheid zoekt. Onze tip? Laat je sporen na. Zorg dat je naam overal terug te zien is. Heb je een koffiebar? Zorg dan dat er stickers met bijvoorbeeld je logo en naam op al je cups plakken. Heb je een softwarebedrijf? Zorg dat je aanwezig bent op alle sociale mediakanalen en volg andere Brusselse profielen. Comment, like en share erop los. Je naam zal als een vuurtje door de stad heen gaan.
Geef niet op
Of het nu in Brussel is of op een dorpsplein in de Westhoek: ondernemen is hard. Je staat er vaak alleen voor (of zo voelt het toch), je moet heel wat dingen doen die je niet tof vindt (hallo administratie) en je hebt het gevoel dat je alleen nog aan het werken bent. De belangrijkste tip: geef niet op. Elke ondernemer moet in het begin door een periode van zoeken, twijfelen en veel te hard werken. Dat betert. En voor je het weet, ligt Brussel aan je voeten.
Vond je dit artikel leuk?
Deel het