Terug naar de verbeelding: de reis van de adulescenten
Wie zijn die grote kinderen die de ontwikkeling van de televisie, de bioscoop en internet hebben overleefd, die al deze nieuwe technologieën beheersen en zich toch krampachtig vasthouden aan personages zoals Goldorak, Albator en consoorten? Van decoratie tot mode via voeding. De merken hebben in dit fenomeen een nieuw verkoopargument gezien.
Het aanbod aan producten voor adolescenten is vandaag de dag in volle expansie: Hello Kitty aardbei-ijsjes, Bambi ballerina’s, lippenstift van Alice in Wonderland... Hoe kunnen we deze nieuwe tendens verklaren?
Adulescentie of de illusie van adolescentie
De term adulescent wijst op een (bijna) dertiger met een nostalgie voor zijn onbezorgde jeugd.
Er zijn verschillende symptomen: sommigen spelen videospelletjes, anderen plaatsen een hoofd van Lego op de salontafel en nog anderen volgen de tournee van hun idool Casimir als een horde losgeslagen groupies in extase voor een grote oranje dinosaurus.
Maar de tendens blijft dezelfde: een adulescent houdt van wat typisch was voor zijn kindertijd en waar hij zich nog aan kan vastklampen.
De iconen uit de jaren 80
Chantal Goya heeft het goed begrepen en bood ons een techno remix over haar nicht Bécassine. De jaren 80 zijn gezegend voor de adulescenten. Laten we dit grote decennium vol zoete hits, kleuren en de onmogelijkste kapsels (her)ontdekken.
De gedachten van de meeste adulescenten zijn doordrongen van Carambar dat hun doet denken aan hun vriendinnejte uit de basisschool, Dorothée. Zij importeerde via haar programma’s de manga in Frankrijk en spoorde een generatie aan om de aarde te redden aan de zijde van Sangoku, in de ruimte te reizen met Ulysse 31 of te huilen met Hélène omdat Nicolas gespot werd met Adeline.
Het opvallendste personage van deze mangarage is zonder twijfel Hello Kitty. Haar ronde hoofdje staat wereldwijd op meer dan 50.000 verschillende producten. Uiteraard producten voor kinderen, maar ook voor volwassenen zoals ondergoed bij H&M, maquillage en wijnflessen, maar ook sieraden voor het merk Swarovski.
Deze nostalgie breidt zich uit naar andere domeinen zoals stripverhalen en -reeksen, een parfum van Chupa Chups of de verrijzenis van stickers.
Surfen op het gemoed
De grote marketingmagnaten hebben deze nostalgie snel kunnen identificeren en benutten ze op alle vlakken. De markt is lucratief en het concept vol nieuwe mogelijkheden: adulescenten zijn meestal werkende jongeren en ze beschikken dus over een consequent aankooppotentieel waarmee ze hun passie kunnen beantwoorden. Ze delen het met hun vrienden, familie, buren...
Gratis publiciteit waarover de merken zich verheugen. De laatste troef van de producten voor adulescenten is dat ze twee totaal verschillende soorten publiek bereiken: kinderen en volwassenen. Daarom zijn er nu bijvoorbeeld Legomagneten, toilettassen van Barbapapa, dekbedovertrekken van WonderWoman...
En als dat niet volstaat, kunt u nog altijd naar revival avonden gaan zoals God Save the 90’s waar u vermomd als Sailor Moon kunt dansen op de generiek van Goldorak, geremixt door Blabla, terwijl u kijkt nar een episode.
Hoe uw adulescentie beleven in Brussel?
Ga eens lang bij Whazup waar u ongewone objecten vindt uit de sfeer van science fiction en superhelden. Vaartuien van het type Jedi, lichtgevende ballons en IPhone hoesjes met roze konijnenoren verwachten u!
Ook in het stadscentrum vindt u ID Géniale, een kleurrijke decoratiewinkel die alles te bieden heeft: broodroosters met stippen, sleutelhoesjes met een apenkop, valse planten in een pot die dansen bij contact met licht... verzekeren u een kleurrijk en vermakelijk interieur.
Ook My Table heeft ongewone producten: slijpers voor wortels, notenkrakers in de vorm van een ster, space invaders magneten, kwalvormige ijsvormpjes... Alles is ontworpen om plezier en kleur aan uw dagelijkse leven te geven!
De liefhebbers van Japanse spulletjes vinden bij Dong-Co beeldjes van Saint-Seya, Sailor Moon, Goldorak, Dragon Ball en kaarten, dvd’s, manga’s en bijpassende kledij. Oorbellen in origami, een barbecue in de vorm van een potplant, gekke pin’s…
Goed nieuws voor wie het album 3476 van Volume 4 van Tom-Tom en Nana nog niet gevonden heeft.Gloria Rojas Galvez
Vond je dit artikel leuk?
Deel het