Gedeelde elektrische scooters
Het idee van gedeelde, elektrische scooters schoot deze jonge ondernemers van 26, 27 en 28 jaar te binnen toen ze ’s avonds iets gingen drinken… “Door de mobiliteitsproblemen beseften we dat het tijd werd voor iets innovatief, ecologisch en praktisch.” Bram Vandeperre, één van de oprichters van Scooty, is van plan om de eerste tweewielers deze herfst te lanceren.
Van 20 naar 700
Na enkele weken zullen er een twintigtal gedeelde scooters beschikbaar zijn in de drie belangrijkste gebieden van de hoofdstad: de Schuman-wijk, bij de Louisalaan en bij het Centraal Station. Binnen drie jaar willen de jonge ondernemers 700 elektrische scooters hebben rondrijden. De bestuurder kan dus een scooter ophalen op een locatie in Brussel en deze achterlaten op zijn bestemming (in het Brussels Gewest), zonder de tweewieler terug te moeten brengen naar een op voorhand gedefinieerd station.
Hoe werkt het?
Net als bij gedeelde auto’s, lopen de reservaties via een applicatie. De bestuurder registreet zich, lokaliseert de dichtstbijzijnde scooter, reserveert ‘m en ontvangt een code om te starten. Het is niet nodig om te beschikken over een rijbewijs voor deze elektronische scooters, maar men moet wel een theoretisch rijbewijs kunnen voorleggen.
De elekrische scooters hebben een bereik van 100 kilometer en een maximale snelheid van 45 km/h. Je moet de scooter niet opladen, een lege scooter wordt opgehaald.
35 euro per maand
Er zijn twee tarief-formules beschikbaar voor de eerste elektronische scooters. Eén formule heeft een vast tarief per maand van 35 euro voor frequent gebruik, de andere formule is geschikt voor occasioneel gebruik en heeft een tarief per uur: 3,5 euro voor het eerste kwartier, 20 cent voor elk extra kwartier.
Vond je dit artikel leuk?
Deel het