Flitspalen: preventie en tekortkomingen
Fietsen
Geschreven door Frédéric Solvel -
15 jan. 2006, 00:00
(Bijwerken: 16 apr. 2015, 06:18)
De automatische flitspalen schieten als paddestoelen uit de grond, in Brussel. Het totaal aantal van deze toestellen grenst aan het honderdtal. Als we er de mobiele flitsers bijrekenen en andere kleine flitsers, wordt de waarschijnlijkheid om een "vriendelijke" brief vanwege de ordehandhaving in de bus te krijgen met de dag groter.
Er bestaan twee soorten camera's. Zij die eenvoudigweg bestemd zijn voor het fotograferen van voertuigen die het rode verkeerslicht negeren en voorbijrijden. Ze zijn gemakkelijk terug te vinden want ze "tronen" in de onmiddellijke nabijheid van de desbetreffende kruispunten. De andere zijn daar om de snelheid te controleren die begrensd is tot 50 km/u in het geheel van het Brusselse grondgebied, zonder de residentiële zones mee te tellen waar de toegestane snelheid de 30 km/u niet overschrijdt.
30 - 50 - 70
De eerste flitspalen zijn geplaatst langs de grote invalswegen en op wegen met meerdere rijstroken. Hun aanwezigheid wordt snel meer "preventief" dan werkelijk repressief, want de bestuurders die het gewend zijn, kennen hun bestaan en de circulatie vertraagt zich dan vervolgens "natuurlijk". Buiten de spits-uren en 's nachts vooral...-, nochtans, laat men zich heel gemakkelijk "vangen". Aan de andere kant, de snelheidsbegrenzingen tot 50 km/u wordt steeds toegepast in de tunnels van de Kleine Ring, wat totaal absurd is. De begrenzing stijgt naar 70 km/u in de tunnels van de Tervurenlaan en langs een deel ervan. Alsof het gezonde verstand soms toch nog triomfeert.Om te onthouden
De kleine apparaten vermenigvuldigen zich aan talrijke rode verkeerslichten van grote straten, deze controleren tegelijkertijd het respect van de lichten en de snelheid. Rem dus op tijd op de Groendreef, de Keirzer Karellaan, Van Praet, de Kroonlaan en de Tervurenlaan, de Leuvensesteenweg en de industriële lanen, Leopold III-laan, Van Paepsem, Schmidt en de Vorstlaan. In Oudergem, worden de op- en de afrit van de stad via het viaduct Hermann-Debroux extra bewaakt. Wees overal op uw hoede en meer bepaald in de buurt van het Sportcentrum van het Zoniënwoud. Gelukkig zijn er (nog...) geen automatische flitspalen in tunnels waar hun installatie erg delicaat is. Er bestaan ook geen plaatsen voor de "undercover-wagens" van de federale politie die uitgerust zijn met radars in de tunnels van de Kleine Ring. Nochtans zijn er wel op meerdere plaatsen in de Leopold II-tunnel in de richting van de Basiliek en van het Centrum van de stad. Pas dus steeds op voor auto's die geparkeerd staan op de pechstrook...Elliot Brilmaker & Charlotte NeyretVond je dit artikel leuk?
Deel het