EuroCine27 @ UGC
Avond
Geschreven door BrusselsLife Team -
12 apr. 2010, 00:00
(Bijwerken: 13 dec. 2012, 07:59)
Toen we vorig jaar aan de 7de editie van ons festival begonnen, vonden we het bijna perfect. Net zo perfect als het cijfer zelf. Maar toen wisten we nog niet welke geweldige verrassingen er ons in 2011 te wachten stonden. We kunnen deze 8ste jaargang van ons 24 uursfestival al meteen aankondigen met een primeur van formaat.
Voor het eerst exporteren we EuroCine27 naar Hongarije. Bovendien openen enkele nieuwe zalen hun deuren in onze traditionele partnerlanden Italië en Spanje. Maar ook in Brussel. Want EuroCine27 neemt er voortaan zijn intrek in UGC De Brouckère en de Actor's Studio (welkom in het avontuur, Claude Diouri!), in het hartje van de stad. Dat is allemaal niet zo belangrijk, zult u me zeggen. Wat telt is dat de basisgedachte van het evenement overeind blijft. Het verspreiden van de Europese films van de 27 lidstaten in de allerbeste omstandigheden.
Vorig jaar wreven we ons nog in de handen. Onze historische partner UGC had namelijk aangekondigd dat al zijn zalen voor de volgende editie zouden overschakelen naar digitale projectie! Geweldig, dachten we. Niet meer zeulen met zware 35mm filmrollen in heel Europa. Alleen maar perfecte kopieën. En wat een gemak voor de ondertitels die ons zo vaak parten hebben gespeeld...
Helaas moeten we dit jaar toch een toontje lager zingen, want onze twee programmamakers zijn tot een pijnlijke vaststelling gekomen: hoewel overal op het continent gretig wordt overgeschakeld op digitale projecties, blijven nog heel wat Europese films achterop hinken. Met het risico dat onze Amerikaanse neef nog een groter marktaandeel afknabbelt. Vat de digitale wapens op, Europese burgers! We mogen deze distributie- en exploitatierevolutie niet missen. Het EuroCine27 festival bestaat acht jaar, en is nog nooit zo relevant geweest!
Mis zeker 'Hitler à Hollywood' van Frédéric Sojcher niet. Een heuse les in cinema. Deze ongelooflijke "mockumentary" is heel toepasselijk gewijd aan de moeilijke relatie tussen de Europese en Amerikaanse film.
Vond je dit artikel leuk?
Deel het