Brieven en pakjes
Blog
Geschreven door BrusselsLife Team -
23 aug. 2005, 00:00
(Bijwerken: 01 sep. 2015, 13:31)
Tot in 2007, tenminste, zal De Post de enige onderneming zijn die instaat voor het vervoeren en bestellen van brieven tussen particulieren. Maar, om zich voor te bereiden op de liberalisering, die onvermijdelijk voor de deur staat, heeft deze publieke onderneming een grote moderniseringspolitiek ondergaan.
"Het meest zichtbare van deze moderniserings-actie, is het systeem van Prior-zegels, die maar een klein beetje duurder zijn dan het basistarief, en die de postbestelling in België binnen de 24 uur garandeert. Maar, geleidelijk aan, vermeerderen de 1.400 postkantoren die het Belgisch territorium telt, de producten en diensten die aan de verbruiker aangeboden worden. Naast de klassieke postzegels en de biljetten van de Nationale Loterij (er worden er meer dan 100.000 per dag verkocht), kunnen de loketbedienden u ook kadochèques aanbieden, of waardebons voor boeken, diverse telefoonkaarten, abonnementen voor het openbaar vervoer, visserstoelatingen of ingangskaarten voor de belangrijkste pretparken in België. De Post blijft echter de grootste verzender van brieven en pakjes in België en overal ter wereld. Via haar service "Kilopost" waarborgt ze de levering van pakjes kleiner dan 30 kilo, in België en dit binnen de vier dagen. Wanneer de zending naar het buitenland moet, zult u zich moeten richten tot haar filiaal, "EMS-taxipost", die post (pakjes minder dan 30 kilo) bestelt in 229 landen. Nochtans is de Post niet de enige die een rol speelt op de verdelingsmarkt. Meerdere koerierdiensten doen alle grote axen van het land aan en het merendeel van de grote internationale firma's zijn gemakkelijk bereikbaar vanuit Brussel."
Vond je dit artikel leuk?
Deel het